a a a a a a
Cutody care and control | Berita | SR & CO Syariah Law
Logo
Penjagaan dan kawalan jagaan

Penjagaan dan kawalan jagaan

Penjagaan dan Kawalan Penjagaan

Apabila pasangan mengalami perceraian, terdapat banyak isu yang mencabar untuk dilalui. Salah satunya ialah hak penjagaan anak. Jika kanak-kanak terlibat dalam hubungan, perceraian itu memberi kesan lebih daripada dua pasangan yang terlibat.
Memahami cara undang-undang berfungsi di negeri anda adalah penting semasa anda mula mengemudi perjalanan baharu ini. Walaupun peguam jagaan kanak-kanak yang berkelayakan dan berpengalaman boleh membimbing anda melalui langkah seterusnya ini, adalah penting untuk dimaklumkan.

Apakah Penjagaan Anak?

Sebelum kita menyelami undang-undang hak penjagaan anak dan perceraian khusus di Singapura mari kita mulakan dengan gambaran ringkas. Apakah yang dimaksudkan dengan hak penjagaan anak pada mulanya?
Ringkasnya, hak jagaan memberi ibu bapa atau penjaga kuasa untuk membuat keputusan hidup utama tentang anak (jagaan undang-undang). Ia juga membenarkan anda menyimpan kanak-kanak itu dalam jagaan anda (jagaan fizikal). Penjagaan fizikal boleh diberikan secara sepenuh masa atau separuh masa.
Mana-mana ibu bapa boleh memfailkan hak penjagaan, termasuk mereka yang:
β€’ Bercerai

Selain itu, sesetengah keadaan memerlukan pihak ketiga, seperti datuk dan nenek atau saudara mara lain, untuk memfailkan hak penjagaan atau lawatan.


Penjagaan dan Kawalan
Terdapat juga jenis penjagaan dan kawalan jagaan kedua. Ini membolehkan ibu bapa melawat anak pada masa tertentu dan biasanya dalam keadaan tertentu, seperti yang ditentukan oleh perintah mahkamah. Jika masa yang anda dibenarkan untuk meluangkan masa bersama anak anda agak terhad, ia biasanya akan dirujuk sebagai penjagaan dan kawalan, bukan penjagaan.

Jagaan Tunggal vs Jagaan Bersama
Kedua-dua ibu bapa boleh berkongsi hak penjagaan sah dan fizikal. Ini dipanggil jagaan bersama, dan ini bermakna kanak-kanak biasanya akan membahagikan masa mereka antara dua ibu bapa. Walaupun ia boleh menjadi perpecahan yang sekata, ia tidak semestinya.

Dalam sesetengah situasi, mahkamah akan memberikan hak penjagaan fizikal utama kepada seorang ibu bapa sahaja. Dalam kes itu, kanak-kanak itu akan tinggal bersama ibu bapa itu untuk kebanyakan masa. Ibu bapa yang lain akan mempunyai hak penjagaan fizikal kedua, dan anak itu akan melawat atas dasar yang telah ditetapkan, seperti setiap hujung minggu yang lain.
Sebagai alternatif, seorang ibu bapa boleh memegang semua hak tersebut secara individu, yang dipanggil jagaan tunggal. Ini bermakna walaupun kanak-kanak itu kadang-kadang melawat ibu bapa yang lain, mereka tinggal sepenuh masa dengan seorang ibu bapa sahaja.
Jika ibu bapa diberikan hak penjagaan sah tunggal, ini bermakna mereka boleh membuat keputusan tentang kehidupan anak tanpa mendapat kebenaran daripada ibu bapa yang lain. Di bawah syarat jagaan bersama, mereka mesti berunding antara satu sama lain dan membuat keputusan tersebut bersama-sama.

Contoh keputusan kehidupan utama mungkin termasuk:
β€’ Sama ada kanak-kanak akan pergi ke sekolah awam atau sekolah swasta
β€’ Sama ada kanak-kanak akan menjalani prosedur perubatan utama
β€’ Sama ada kanak-kanak akan mengambil bahagian dalam amalan agama
β€’ Sama ada kanak-kanak akan mengambil bahagian dalam aktiviti kokurikulum

Seperti yang anda bayangkan, keputusan ini tidak selalu membawa kepada hasil yang harmoni. Jika kedua-dua ibu bapa tidak dapat mencapai persetujuan, mahkamah boleh campur tangan untuk membantu membuat keputusan muktamad.

Mengapa Saya Memerlukan Perintah Jagaan?
Tanpa perintah penjagaan yang sah, kedua-dua ibu bapa yang sah mempunyai hak yang sama kepada kanak-kanak itu. Dengan "ibu bapa yang sah" kami maksudkan sesiapa sahaja yang diiktiraf secara rasmi sebagai ibu bapa pada mana-mana dokumen berikut:
β€’ Sijil kelahiran anak
β€’ Surat bersumpah keturunan
β€’ Perintah mahkamah

Hak Nafkah dan Penjagaan Kanak-kanak
Ibu bapa tidak akan kehilangan hak penjagaan mereka jika mereka gagal membayar nafkah Anak. Sebaliknya, perjanjian ini berdasarkan kepentingan terbaik kanak-kanak sahaja.
Walau bagaimanapun, walaupun enggan membayar nafkah anak mungkin tidak merugikan hak anda secara langsung, mahkamah mungkin mempertimbangkan ketidaktindakan ini apabila menganalisis keupayaan dan kesanggupan anda untuk bertindak demi kepentingan terbaik kanak-kanak itu.

Memfailkan untuk Penjagaan
Langkah pertama ke arah meminta mahkamah untuk perintah penjagaan kanak-kanak di NC ialah memfailkan aduan rasmi. Jika anda tidak mempunyai peguam, anda boleh memfailkan aduan itu sendiri. Walau bagaimanapun, ini boleh menjadi proses yang rumit, terutamanya jika anda sedang mengalami perceraian emosi.
Seorang peguam boleh memfailkan aduan untuk anda, memastikan semua maklumat yang betul disertakan dan ia dihantar tepat pada masanya. Ambil perhatian bahawa anda mesti memfailkan kes jagaan anda di negeri asal kanak-kanak itu, tempat mereka tinggal selama sekurang-kurangnya enam bulan sebelum proses itu dimulakan.

Dalam bahasa tempatan, anda perlu memfailkan kes di daerah tempat kanak-kanak itu tinggal atau berada secara fizikal. Atau, anda boleh memfailkannya di daerah di mana sekurang-kurangnya seorang ibu bapa tinggal.
Pelanggaran Perintah Jagaan
Sebaik sahaja perintah jagaan diwujudkan, tidak ada jaminan bahawa semua pihak akan menangguhkan perjanjian itu. Jika salah seorang ibu bapa melanggar perintah itu, langkah pertama anda ialah memfailkan Usul Perintah Menunjukkan Sebab atau Usul Menghina.
Dengan setiap dokumen ini, anda meminta hakim untuk mencari ibu bapa lain yang menghina mahkamah kerana melanggar perintah itu. Hakim akan menyemak kes anda dan membuat keputusan sama ada pelanggaran itu berlaku atau tidak. Kemudian, mereka akan menguatkuasakan penalti yang difikirkan sesuai.

Contoh penalti kerana melanggar perintah jagaan boleh termasuk:
β€’ Denda kewangan
β€’ Teguran Lisan
β€’ Masa penjara

Hakim juga mungkin memerlukan pihak yang berkonsepkan membayar yuran peguam untuk ibu bapa yang lain. Itulah sebabnya penting untuk memahami syarat perjanjian anda untuk memastikan anda dapat mengekalkan pematuhan.
Berita Penjagaan dan kawalan jagaan
Latest Berita
Bayaran Nafkah Iddah
Bayaran Nafkah Iddah
Nafkah Mutaah
Nafkah Muta'ah