a a a a a a
Payment Nafkah Iddah | Berita | SR & CO Syariah Law
Logo
Bayaran Nafkah Iddah

Bayaran Nafkah Iddah

Bayaran Nafkah Iddah
Nafkah Iddah merujuk kepada nafkah yang dibayar oleh suami kepada isteri untuk tempoh Iddah (masa menunggu) apabila isteri diceraikan secara sah. Ia bertujuan untuk menampung "nafkah isteri dan penyediaan pakaian yang diperlukan dan tempat tinggal yang sesuai untuk tempoh Iddahnya", dengan mengambil kira pendapatan suaminya, harta dan status kewangannya. Isteri yang telah diceraikan secara tidak boleh ditarik balik, atau didapati derhaka, tidak berhak mendapat nafkah Iddah.

Suami kepada isteri Islam yang diceraikan wajib nafkahnya dalam tempoh Iddah kerana dia tidak dibenarkan berkahwin semula dalam tempoh tersebut. Demi kepastian, seorang wanita terikat untuk mematuhi tempoh minimum yang dipanggil Iddah, antara penamatan perkahwinan dengan kematian atau perceraian, dan perkahwinan semula. Dalam rangka perkataan, Iddah ialah tempoh masa isteri mesti menunggu selepas perceraiannya atau selepas kematian suaminya, untuk memastikan dia tidak hamil sebelum dia boleh berkahwin semula. Oleh itu, jika perkahwinan itu belum disempurnakan, tidak ada tempoh Iddah.

Tempoh Iddah selepas penceraian seorang wanita yang haid dan mempunyai "tempoh suci" yang tetap (iaitu, ketika dia tidak haid) terdiri daripada tiga "tempoh suci". Seorang wanita yang bercerai dalam salah satu daripada "masa sucinya" mengakhiri masa Iddahnya pada permulaan haid yang ketiga, manakala seorang yang bercerai dalam tempoh haidnya menamatkan tempoh iddahnya hanya apabila bermulanya haid yang keempat. Di mana seorang wanita tidak didatangi haid, tempoh Iddah selepas perceraian tiga bulan. Sebagai amalan, bagaimanapun Mahkamah Syariah tidak akan bertanya kepada isteri yang bercerai tentang kitaran haid mereka, tetapi secara umumnya akan mengambil tempoh Iddah selama tiga bulan sepuluh hari.
Tempoh iddah apabila sesuatu perkahwinan ditamatkan dengan kematian suami ialah empat bulan sepuluh hari. Walau bagaimanapun, jika seorang wanita hamil, tempoh Iddah berterusan sehingga bersalin dan tamat, dalam kes wanita yang diceraikan, selepas bersalin. Sekiranya suami meninggal dunia sebelum penyempurnaan, tempoh iddah tetap dikenakan sebagai tanda penghormatan kepada suami yang telah meninggal dunia.

Mahkamah Syariah diberi kuasa untuk membuat perintah pembayaran nafkah (nafkah) bagi tempoh Iddah di bawah seksyen 51(2) Akta Pentadbiran Undang-undang Islam 1966(β€œAMLA”), Yang berbunyi:
Seorang wanita yang telah diceraikan boleh, melalui permohonan kepada mahkamah, mendapatkan perintah terhadap bekas suaminya untuk pembayaran dari semasa ke semasa nafkahnya dan penyediaan pakaian yang diperlukan dan tempat tinggal yang sesuai untuk tempoh Iddahnya.

KEADAAN NAFKAH IDDAH TIDAK DIBAYAR
Nafkah Iddah secara amnya tidak boleh dibayar apabila perceraian itu dengan cara lafaz talak wajib oleh hakam atau apabila talak secara khuluk (tebus), apabila talak dilafazkan sebelum akad nikah, apabila talak dilafazkan tiga kali atau untuk kali ketiga. , melainkan jika isteri sedang hamil, atau jika kelakuan suami sedemikian sehingga dia telah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang suami yang beragama Islam.

Reference from: Muslim Family Law in Singapore
Berita Bayaran Nafkah Iddah
Latest Berita
Bayaran Nafkah Iddah
Bayaran Nafkah Iddah
Nafkah Mutaah
Nafkah Muta'ah